2015. június 4., csütörtök

Országhatártúra (OHT) felhívása

Országhatártúra (OHT) tervezete

            A Történeti Magyarország területén a XX. és XXI. században bekövetkezett határváltozásokról gyűjtöm az anyagokat a teljesség igényével. Ezt az Ausztria-Magyarország által aláírt padovai fegyverszünet (1918. november 3.) 100 éves évfordulójára kívánom összefoglalóan megjelentetni, amikor a Királyi Magyarország ezer éves határa még megvolt, sőt egy keskeny biztonsági sáv is védte a Keleti-Kárpátok előterében. A könyv bemutatója egyben a határváltozásokat ismertető vándorkiállítás megnyitása is lesz.
            Az anyaggyűjtés közben két tény egyre nyilvánvalóbbá vált bennem, amit eddig még senki sem mondott ki: a trianoni békediktátum igazságosságát és létjogosultságát legjobban az kérdőjelezi meg, hogy az itt élők feje felett eldöntött határok egyáltalán nem bizonyultak tartósnak. A Kárpát-medencében a nagyméretű és szinte folyamatos államhatár-változás és a határok két oldalán új és új országok felbukkanása, eltűnése ilyen rövid történelmi időszak alatt a világon is egyedülálló. A másik, amit be fogok bizonyítani: az 1920-as párizs-környéki békék utáni száz évben Magyarország kivételévek az összes többi ország minél nagyobb területet akart elvenni a másik országtól, egyedüli kivételként Magyarország nem akart senki történeti területéből elvenni, és a magáéból is csak a magyar többségű területeket akarta visszaszerezni.
            A kutatás kapcsán az is kezdett bennem kialakulni, hogy például a nagysikerű Országos Kéktúra (1938-ban avatták fel), vagy például az Árpád-vonal felderítésének mintájára fel kell fedeznünk, a közlekedési lehetőségeket fel kell mérnünk, és ki kell alakítanunk az „Országhatártúrá”-t.
Lényeges különbség, hogy a „Kéktúra” bakancsosoknak készült, az Országhatártúra egyes részeinek bejárásánál – a távolság és a változatos terepviszonyok miatt – a kombinált közlekedés lesz majd a célszerű: autó (motor)–gyalog; autó (motor)–vízi jármű–gyalog; közösségi közlekedés–gyalog; közösségi közlekedés–vízi jármű stb. a bejárni kívánt hely lehetőségei szerint akár többféle variációban is.
Az Országhatártúra útvonalait kiadványok és vándorkiállítások formájában a trianoni békediktátum 100 éves évfordulója (2020. június 4.) alkalmából kívánjuk bemutatni.
            Célunk ezzel nem a határok erőszakos megváltoztatására irányul, hanem a határok átjárhatóságának biztosítása, emlékhelyek kialakítása, történelmi ismeretek bővítése, szabadidő hasznos eltöltése, egészségmegőrzés segítése, kedvet csinálni a túrázáshoz romantikus körülmények között stb. És ne engedjük feledésbe merülni történelmünk ezen részét – lehet majd emléktúrákat szervezni egyénileg, és avatott szakértőkkel csoportoknak.

Határtúrák
 (ezek a nagyobb egységek 1–5 napos szakaszokra lesznek bontva)

I. Történeti Magyarország határtúra
1. A Magyar Királyság és az Osztrák Császárság csehországi 1914-es határa
2. A Történeti Magyarország és Lengyelország 1914-es határa a mai ukrán országhatárig       
(kiegészítve a  lengyel-csehszlovák, lengyel-szlovák határváltozásokkal)
3. A mai Ukrajna területén található ezeréves határ
4. A mai Ukrajna és a mai Románia azon határszakasza, amely a Magyar Királyság és Bukovina határa volt 1914-ben
5. A Magyar Királyság és a Román Királyság 1914-es határa
6. A bukaresti béke (1918) határa a mai Románia területén
7. A Magyar Királyság és a Szerb Királyság 1914-es határa
8. A magyar–horvát megegyezéskor (1868) elfogadott magyar–horvát határ
9. A Magyar Királyság és az Osztrák Császárság ausztriai kiegyezéskori határa
10. Fiume határváltozásai

II. 1941 évi országhatár résztúra
11. Felvidéki határtúra (kiegészítve az 1938-as országhatárral és az 1939-es kárpátaljai belső            határral, valamint a mai szlovák–ukrán országhatárral)
12. Erdélyi határtúra
13. Délvidéki határtúra
14. Mura-vidéki határtúra

III. Mai országhatártúra
15. Magyarország–Ausztria (Vasfüggöny Túraút része)
16. Magyarország–Szlovákia (kiegészítve az 1945 előtti országhatárrésszel)
17. Magyarország–Ukrajna
18. Magyarország–Románia
19. Magyarország–Szerbia (Vasfüggöny Túraút része)

            Az Országhatártúra mozgalomnak a hozzá csatlakozó egyének, közösségek adják a keretet, a bázist. A vállalkozók a mai kor felfedezőivé válnak, akik egy-egy területet, szakaszt alaposan bejárnak, „feltérképeznek”, és megállapítják az útvonalat (van, ahol már eddig is található út, folyópart, ösvény, turistaút, de lehetnek olyan részek is, ahol évek óta nem jártak emberek). A jelentkezők kidolgozzák a megközelítés, a bejárás lehetőségét, szálláshelyeket, étkezőhelyeket ajánlanak stb. Ez sok szakaszon olyan lesz, mint amikor egy ismeretlen földrészre indultak el a felfedezők. Hatalmas lehetőség romantikus lelkű, kalandvágyó emberek számára. Majd ezeket a feldolgozott részeket illesztjük össze egységes egésszé. (Filmek, fényképek, újságcikkek, riportok stb. folyamatosan készülnek.) A felfedezőkhöz hasonlóan a túra szakaszait azokról nevezzük el, akik feltárták, leírták. (Így lett pl. Cook-szigetek vagy a Ráday Mihály szakasz a Kéktúrában.)

Az Országhatártúra honlapján (www.orszaghatartura.hu) figyelemmel kísérhető a folyamat, ahol állandóan bővül az információ, a képanyag, ahol lehet tájékozódni, lehet csatlakozni a mozgalomhoz, nyomon lehet követni a feldolgozást, beszámolókat, élményeket, a témához kapcsolódó történelmi ismereteket lehet olvasni.
Érdemes az itt megjelenő nyilvános országhatár-bejárásokhoz csatlakozni, ahol érdekes, különleges, egyedi útvonalakat ajánlunk minimális részvételi díjjal kiváló vezetőkkel – gyalogosoknak, bicikliseknek, kajakosoknak, motorosoknak, autósoknak, lakókocsisoknak.
A már feldolgozott és itt bemutatott szakaszokat ki lehet majd próbálni, lehet javaslatokat tenni a korrigálásra, bővítésre stb., hogy a véglegesítés (2019. szeptember) után már intenzívebben folytatódhasson a nyomdai előkészítés, a kiállítás(ok) összeállítása, a filmvágás stb.

VÁRJUK A HOZZÁSZÓLÁSOKAT, A JELENTKEZŐKET:
         batarzsbotond@freemail.hu

Budapest, 2015. március 15.
                                                                                  Batár Zsolt Botond

Rólam információ:          www.batarzsoltbotond.hu
Blogom:      batarzsoltbotond-azenvilagom.blogspot.com

Országhatártúra (OHT) feldolgozásának még vállalható részei

I. Történeti Magyarország határtúra
1. A Magyar Királyság és az Osztrák Császárság csehországi 1914-es határa – FOGLALT
2. A Történeti Magyarország és Lengyelország 1914-es határa a mai ukrán országhatárig       
(kiegészítve a lengyel-csehszlovák, lengyel-szlovák határváltozásokkal) – FOGLALT
3. A mai Ukrajna területén található ezeréves határ – FOGLALT
4. A mai Ukrajna és Románia azon határszakasza, amely a Magyar Királyság és Bukovina határa volt 1914-ben – FOGLALT
5. A Magyar Királyság és a Román Királyság 1914-es határa – FOGLALT
6. A bukaresti béke (1918) határa a mai Románia területén – VÁLLALHATÓ
7. A Magyar Királyság és a Szerb Királyság 1914-es határa – FOGLALT
8. A magyar–horvát megegyezéskor (1868) elfogadott magyar–horvát határ – FOGLALT
9. A Magyar Királyság és az Osztrák Császárság ausztriai kiegyezéskori határa – FOGLALT
10. Fiume határváltozásai – VÁLLALHATÓ

II. 1941 évi országhatár résztúra
11. Felvidéki határtúra (kiegészítve az 1938-as országhatárral és az 1939-es kárpátaljai belső            határral, valamint a mai szlovák–ukrán országhatárral) – VÁLLALHATÓ
12. Erdélyi határtúra – VÁLLALHATÓ
13. Délvidéki határtúra – FOGLALT
14. Mura-vidéki határtúra – VÁLLALHATÓ

III. Mai országhatártúra
15. Magyarország–Ausztria (Vasfüggöny Túraút része) – VÁLLALHATÓ
16. Magyarország–Szlovákia (kiegészítve az 1945 előtti országhatárrésszel) – VÁLL.
17. Magyarország–Ukrajna – VÁLLALHATÓ
18. Magyarország–Románia – VÁLLALHATÓ
19. Magyarország–Szerbia (Vasfüggöny Túraút része) – VÁLLALHATÓ

         batarzsbotond@freemail.hu
telefon: +36/30/353 4565

Budapest, 2015. november 25.

                                                                                  Batár Zsolt Botond
                                                                       www.batarzsoltbotond.hu


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése